Visie en aanbod

Schaakvereniging Maastricht is de oudste en grootste schaakvereniging van Limburg (opgericht in 1920, ruim 100 leden). We zijn tweemaal benoemd tot Limburgse Club van het Jaar. Onze vereniging werd bij gelegenheid van het 100-jarig bestaan onderscheiden met de Koninklijke Erepenning.

• Een club voor iedereen

We zijn een vereniging voor iedereen: voor alle leeftijden en voor alle speelsterktes. Iedereen is welkom: o.a. huisschakers die het eens bij een club willen proberen; jeugdspelers, sterke clubschakers en studenten. Aangezien Maastricht een grote studentenstad is, hebben we veel studenten onder onze leden waardoor we internationale community vormen met vele nationaliteiten.

• Een ontwikkelgerichte vereniging

Bij veel sporten is het gebruikelijk om wedstrijden te spelen en te trainen. Een voetballer speelt niet alleen een wedstrijd, maar traint doordeweeks ook een keer of enkele keren. Bij schaakclubs is dat niet ingebakken in de cultuur. De meeste schaakclubs spelen alleen wedstrijden. Wij zien onszelf echter als een ontwikkelgerichte vereniging. In die visie zijn we vrij uniek. Als een van de weinige clubs in Limburg bieden we naast wedstrijden ook wekelijks trainingen aan voor zowel jeugd als volwassenen.

Training door Fabian Miesen. (foto Frank Clevers)

Twee clubavonden

Onze vereniging heeft twee clubavonden.

• Op dinsdag van 18:30 tot 19:45 uur jeugdschaak (lessen en competitie).
  • Op dinsdag vanaf 20:00 uur trainingen.
  • Op donderdag vanaf 20:00 uur interne competitie. We spelen dan ‘lange partijen’ met royale bedenktijd, maar afwisselend zijn er ook avonden met simultaan, rapidschaak en snelschaak (verkort speeltempo).

Let op: onze clubavonden vinden het hele jaar plaats, met uitzondering van feestdagen. In  de maanden juli en augustus is er een zomerstop.

Ben je nog geen lid en wil je komen kijken?, kom dan niet zomaar op goed geluk, maar check altijd eerst óf er een programma is. Dit kan via een mail aan schaakverenigingmaastricht@gmail.com

Bondscompetitie

Spelen in teamverband vinden we belangrijk. Je kunt je meten met spelers van andere clubs en het is fijn om als team te spelen; dit bevordert ook de onderlinge band. We spelen met 7 teams in de bondscompetitie voor clubteams:

• 3 teams in de KNSB-competitie
  • 4 teams in de LiSB-competitie (Limburg)
Spanning tijdens een wedstrijd voor de bondscompetitie. (foto Hans Hoornstra)

Toernooien

We organiseren tweemaal per jaar een toernooi. Elk jaar in het voorjaar houden we een rapidtoernooi (speeltempo 25 minuten per persoon per partij) waar iedereen aan mee kan doen (huisschakers, jeugd, clubschakers) en eveneens elk voorjaar houden we speciaal alleen voor de jeugd een toernooi. Hier kan alle jeugd uit Maastricht en (verre) omgeving aan meedoen.

Beeld van een van de toernooien. Spanning bij een van de borden.

Kennismaken?

Wil je eens kennismaken, kom dan vrijblijvend enkele avonden mee schaken, zonder kosten of verplichtingen. Pas daarna kun je beslissen of je lid wil worden. Wel is het fijn als je het van tevoren laat weten dat je komt en kom s.v.p. op tijd, dan zorgen we ervoor dat je goed opgevangen wordt en ingedeeld wordt voor een partij. Geef het even door via de mail: schaakverenigingmaastricht@gmail.com

Folder

Hier onder vind je alles samengevat in een folder (scroll down for english version). Deze folder kun je ook downloaden.

Lader Bezig met laden...
EAD logo Duurt het te lang?

Opnieuw laden Laad het document opnieuw
| Open Openen in nieuwe tab

Download [159.90 KB]